PRZYCZYNY AWARII TURBOSPRĘŻAREK
STRONA SSĄCA – CIAŁO OBCE
Turbosprężarka może obracać się z prędkością dochodzącą do ponad 200 tysięcy obrotów na minutę i wytrzymać temperaturę sięgającą 850° C. W tak ciężkich warunkach, nawet najmniejsze ciało obce zassane (piasek, metal, rdza itp) do koła kompresji turbosprężarki może doprowadzić do jej uszkodzenia lub nawet do jej poważnej awarii. Uszkodzenie koła kompresji a tym samym całej turbosprężarki przez ciało obce następuje, gdy do wlotu powietrza dostanie się niepożądany element, który może pochodzić z zewnątrz jak i również z samego silnika, np z odmy.
KOŁO KOMPRESJI – ZBYT WYSOKA PRĘDKOŚĆ OBROTOWA
Uszkodzenie koła kompresji w wyniku za wysokich obrotów wirnika turbosprężarki z kołem kompresji, spowodowane niewłaściwymi nastawami oprogramowania w sterowniku silnika (czytaj: CHIP TUNING – ustawione zbyt wysokie ciśnienie doładowania). Szczególnym przypadkiem przekroczenia dopuszczalnej prędkości obrotowej turbosprężarki jest niekontrolowane spalania oleju w silniku diesla (rozbieganie silnika). W tym przypadku również dochodzi do uszkodzeń jak na przedstawionych zdjęciach.